01 June, 2011

CODE BLUE 2

hari ni akhirnya berjaya menghabiskan marathon tgk code blue season 2...
pergh...sungguh dramatik...
seriously,bila tgk cter tu...
membuatkan aku mula terfikir balik...
betul ke aku nak jadi seorang dr?
soalan yang mudah ditanya tapi susah nak djawab...

kalau nak comparekan code blue season 1...
best lg season 2 punye...
dsamping kehenseman aizawa sensei kian terserlah...
mesej yang cter nie cube sampaikan kian jelas...

ade satu bahagian yg membuatkan aku tertarik dgn cter nie...
bhgn tu sebut pasal pengorbanan seorang dr yg harus dihadapi...

"seorang dr perlu risau dan ambil kisah pasal keadaan pesakit dia...
manakala keluarganya harus diketepikan dahulu"

kata2 yang amat menyentuh hati aku bila aku tgk cter nie...
mmg byk kali aku dgr pasal kata-kata nie...
cume entahlah...
mungkin dari cara diorang sampaikan mesej nie kot membuatkan aku tersentuh bila dgr kata-kata nie...

lepas tu...
kata2 seorang dr ibarat azimat bg seorang pesakit yg dlm kesakitan
tulah kesimpulan yg boleh aku buat dlm cter nie...
betul kata lecturer...
bila seorang dr tu katakan perkara yg baik kepada pesakit...
seolah2 menjadi penawar bagi pesakit tu...
semangat diorg utk terus hidup n bertahan tu semakin meningkat...
keyword dia...
COMMUNICATION SKILL

kadang2 sesuatu tindakan yg dilakukan oleh seorang dr tu tidak salah,malah tepat dr sudut ilmu perubatan.cuma,apabila tindakannya itu mendatangkan akibat yg buruk kepada seseorg pesakit atau keluarganya,ia mungkin akan menjadi penamat bagi kariernya sebagai seorg dr...

kata-kata nie mmg menakutkan...
maksudnya...
kalau kita dah pakar dan arif dalam sesuatu bidang tu...
kita kena patuh pada prosedur yg dah ditetapkan sebelum kita buat sesuatu keputusan...
dr tidak berhak dlm menentukan hidup mati seseorang pesakit
jgn kerana terlalu ikutkan perasaan,kita akan mendapat padahnya!

bila kita dah hadapi sesuatu kesukaran tu...
kita tak boleh berputus asa...
jgn lari daripada masalah!
jadikan semua tu sebagai pengalaman utk kite trus maju ke hdpn...
kite kene berani dan berani!!!

kita mesti menjadi seorang dr yg tabah...
tidak mudah melatah andai ditimpa sesuatu musibah...
namun,bukan mudah utk menjadi seorg yg tabah...
tapi,kita tak boleh jadikan semua tu alasan utk kita tak pupuk diri kite sendri utk jadi tabah!
susah!
tapi kita harus mencuba!

apa yg penting,
kita tak boleh putus asa utk trus hidup...
biarpun tinggal hanya sehari,
tapi kita trus berusaha utk hidup...
jgn sesekali MENGALAH!

aku tak nak berpaling ke belakang!
aku akan pastikan cte cte aku utk jadi seorg dr yg hebat akan tercapai!

mengapa aku memilih utk jadi seorang dr?

utk duit?

utk reputasi?

utk pangkat?

utk popular?

atau...

utk mendengar ucapan TERIMA KASIH dari pesakit?

atau...

utk melihat senyuman pesakit yg telah sembuh dr pesakitnya?

semua jwpn tu...
tidak ada yg salah...
dan tidak ada yg betul...
jawapan tu ada dlm dri kite sendri...
TEPUK DADA TANYA HATI...
tak kira apa sebab kita nak jd dr...
yg penting kite kne ikhlas dan istiqamah dlm setiap apa yg kite lakukan...

No comments:

Post a Comment