31 July, 2011

-Monalisa Page 6-

"Ya,Ju tahulah,unni.Malam esokkan?Ju tak lupalah,unni.Mana boleh Ju lupa pasal hari jadi anak buah sendiri,"kata Joo Yeon yang sedang berbual dengan kakaknya melalui telefon bimbit.Tangan kirinya penuh dengan barangan runcit yang baru sahaja dibelinya dari pasaraya sebentar tadi.Seketika kelihatan dia mengukir senyuman manisnya hingga menampakkan lesung pipitnya.
"Ni dah makan ubat ke belum ni?"Soal kakaknya dari dalam talian.Joo Yeon angguk.
"Dahlah unni.Unni ni bising mengalahkan ommalah,"kata Joo Yeon.
"Tak adalah.Kalau unni tak ingatkan,nanti marah pula buah hati Ju tu,"balas kakaknya,sengaja mengusik.Joo Yeon mencebik.
"Apa unni ni?Mengarutlah.Ju mana ada buah hati,"tingkah Joo Yeon.Tidak suka dikaitkan dengan seseorang yang dimaksudkan oleh kakaknya itu.
"Tak apa.Kat depan unni tak nak mengaku.Padahal kat belakang unni...entah apalah yang korang dah buat,"usik kakanya lagi,diikuti dengan ketawa nakalnya.
"Dahlah unni.Penatlah nak layan kerenah unni ni.Ju dah nak naik bas ni.Annyeong!"Pantas sahaja Joo Yeon menamatkan panggilannya sambil melepaskan keluhan berat.
"Tak habis-habis mengusik orang,"ngomelnya sambil memasukkan telefon bimbitnya ke dalam beg tangannya semula.Namun,sebaik sahaja dia ingin meneruskan langkahnya semula,tiba-tiba tubuhnya terlanggar seseorang.Joo Yeon terjatuh.Barang-barangnya juga habis bertaburan.Joo Yeon mengusap kepalanya yang sakit itu.
"Miss,are you okay?"Soal Byung Hee,cemas.Joo Yeon memandang ke arah Byung Hee sambil mengusap kepalanya yang kesakitan itu."Are you okay?"Byung Hee mengulangi soalannya.Entah mengapa,jantung Joo Yeon berdegup pantas sebaik sahaja matanya bertentang dengan pandangan mata lelaki berkot hitam itu.
"Miss,are you okay?"Byung Hee mula menyentuh bahunya.Apabila bahunya disentuh oleh Byung Hee,barulah Joo Yeon tersedar dari dunia angan-angannya sendiri.Dia segera membetulkan topi yang tersarung pada kepalanya itu.Pantas dia angguk sebagai membalas pertanyaan lelaki itu.Byung Hee mengukir senyuman manis.
"I'm sorry.It's all my fault.But,are you sure that you're okay?"Byung Hee benar-benar prihatin dengan keadaan wanita yang dilanggarnya itu.Joo Yeon angguk sekali lagi.Entah mengapa,bibirnya kelu untuk bersuara di hadapan lelaki itu.Byung Hee kemudiannya membantu mengutip barang-barang Joo Yeon yang bertaburan itu lalu dimasukkan semula ke dalam beg kertasnya.Beg kertas itu kemudiannya diserahkan kepada wanita itu.Sebaik sahaja Byung Hee menghulurkan beg kertas kepadanya semula,Joo Yeon segera mengambilnya semula lalu cepat-cepat beredar dari situ.Byung Hee terkejut dengan tindakan mengejut daripada wanita itu.Namun,dia kemudiannya menggeleng sambil tersenyum.
"Macam-macam..."Bisiknya sambil beredar dari situ.

Joo Yeon yang sudah berada di dalam bas itu tercungap-cungap menahan lelahnya selepas penat berlari daripada terus berhadapan dengan lelaki itu.Tangannya diletakkan pada dadanya yang berombak kencang itu.Masih terbayang lagi wajah dan senyuman manis lelaki yang baru sahaja dijumpainya itu.Entah mengapa,degupan jantungnya semakin kuat sebaik sahaja membayangkan semula wajah lelaki itu.
"Kenapa dengan aku ni?"Soalnya sendiri.Dia kemudiannya menggeleng,cuba menghilangkan wajah Byung Hee yang terbayang jelas dalam fikirannya itu.Lamunan Joo Yeon terganggu apabila matanya terpandang kepada seorang warga emas yang baru sahaja menaiki bas itu.
"You can seat here,madam,"Joo Yeon mempelawa tempat duduknya kepada warga emas itu sambil mengukir senyuman manis ke arah wanita itu.
"Oh thank you,"ucap wanita tua itu dengan senang hati.Joo Yeon sekadar membalasnya dengan anggukan dan senyumannya.Dia kemudiannya berdiri sambil memegang pemegang yang tergantung pada dinding bas itu.Tidak lama selepas itu,matanya terbuntang luas sambil menutup mulutnya.
"Aku lupa nak ucap terima kasih dekat lelaki tu!"


Byung Hee membuang pandangannya ke arah tasik biru sambil ditemani oleh anjing German Spitz berwarna putihnya itu.Bulu lebat anjingnya itu dibelainya lembut.Anjingnya yang comel itu cuba bermanja dengannya.Lagak manja anjingnya itu sudah cukup membuatkan hatinya terhibur,hilang segala keresahannya yang melanda dirinya selama ini.


"Yah,lambatnya awak datang.Dah nak dekat dua jam saya tunggu awak,"kata Byung Hee,sedikit geram dengan kelewatan teman wanitanya itu.Nana yang menyedari kesalahannya itu segera mendapatkan Byung Hee yang sedang memasamkan mukanya itu.Lengan lelaki itu dipautnya sambil memandang dengan penuh manja ke arah lelaki itu.
"Mianeyo,oppa.Nana tak sengaja.Tadi,Nana betul-betul ada hal.Handphone pula dah habis bateri.Tak dapat nak call oppa,"kata Nana,cuba menerangkan situasi sebenarnya kepada lelaki itu.Byung Hee pula sengaja memasamkan lagi mukanya,sengaja membiarkan teman wanita itu resah dengan rajuknya itu.Nana mengeratkan lagi pautannya.
"Oppa...oppa dengar tak ni?Nana minta maaf.Nana tahu Nana salah.Miane,"rayu Nana lagi,bersungguh-sungguh.Byung Hee mengalihkan wajahnya daripada memandang ke arah Nana.Nana memusingkan kepala Byung Hee supaya memandang ke arahnya.
"Oppa...miane.Okay,oppa nak Nana buat apa untuk oppa terima maaf Nana ni?Cakaplah.Apa-apa saja,"kata Nana,bersungguh-sungguh.Byung Hee memandang ke arah Nana.
"Masuk dalam tasik tu,"kata Byung Hee,selamba.Terlopong besar mulut Nana sebaik sahaja mendengar kata-kata lelaki itu.
"What?!"
"Cepatlah.Kata tak kisah apa-apa pun.Ni baru suruh masuk dalam tasik,bukannya suruh terjun gaung lagi,"balas Byung Hee,selamba.Nana menggigit bibirnya.
"Fine!"Nana segera melangkah ke arah tasik itu tanpa menyedari senyuman nakal yang terukir pada bibir teman lelakinya itu.Nana takut-takut untuk memasukkan kakinya ke dalam tasik itu.Seketika dia menoleh semula ke arah Byung Hee.
"Oppa,tak boleh ke suruh Nana buat benda lain?"Soal Nana,separuh merayu.Namun,Byung Hee tidak mengendahkannya.Nana sudah putus asa.Perlahan-lahan dia melepaskan keluhan kecil.
"Arasso,"katanya.Sebaik sahaja kakinya hampir mencecah ke dalam air tasik itu,tiba-tiba dia merasakan tubuhnya seperti ditarik oleh seseorang dari belakang.Nana terkejut apabila dirinya kini sudah pun berada di dalam pelukan lelaki itu.
"Oppa?"
"Shh...duduk diam-diam,"bisik Byung Hee sambil mengeratkan lagi pelukannya terhadap wanita itu.Perlahan-lahan,Nana mengukir senyuman manis.Dia turut membalas pelukan teman lelakinya itu.
"Oppa...saranghaeyo..."ucap Nana,sambil memejamkan matanya.Byung Hee tersenyum lebar.


Bunyi salakan anjingnya itu segera mematikan lamunan Byung Hee yang sudah jauh berlayar itu.Byung Hee menoleh ke arah anjingnya sambil mengukir senyuman manis.Bulu lebat anjingnya itu sekali lagi dibelainya.
"Baby jangan tinggalkan appa ya?"Soal Byung Hee,membahasakan dirinya sebagai appa kepada anjing kesayangannya itu.Anjing baka German Spitz itu menjilat wajahnya sambil diikuti oleh tawa Byung Hee itu.Terhibur dengan gelagat manja anjingnya itu.


Joo Yeon menekan butang kamera Nikon D90nya ke arah bunga matahari yang sangat menarik perhatiannya sepanjang berada di taman itu.Bibirnya tersenyum lebar apabila melihat gambar yang baru ditangkapnya itu.
"Nampaknya teknik fotografi aku dah makin okey ni,"kata Joo Yeon,memuji dirinya sendiri.Perhatiannya kemudian teralih ke arah seekor anjing German Spitz berwarna putih yang sedang bermain tidak jauh dari tempatnya berada sekarang."Ah,comelnya anjing tu!"Joo Yeon begitu teruja apabila melihat anjing itu.Perlahan-lahan,dia melangkah ke arah anjing itu dengan niat untuk menangkap gambarnya.Entah di mana silapnya,kakinya terpijak ranting kayu yang membuatkan anjing itu menyedari kehadirannya.Namun tidak pula anjing itu berganjak dari kedudukannya walaupun Joo Yeon sudah berada dekat dengannya.Joo Yeon cuba mengukir senyuman manis sambil melambai ke arah anjing itu.
"Annyeonghaseyo!Boleh kita berkenalan?"Soal Joo Yeon,seolah-olah berbual dengan manusia biasa.Tangannya dihulurkan ke arah anjing itu.Senyumannya kian melebar apabila anjing itu meletakkan kakinya di atas tangan Joo Yeon."Aigoo,comelnya awak!Apa nama awak?"Soal Joo Yeon lagi.Anjing itu kemudiannya menyalak sebagai menjawab pertanyaannya.Joo Yeon membelai lembut bulu anjing German Spitz yang lebat itu.
"Namanya Baby."Joo Yeon terkejut apabila mendengar suara seorang lelaki di belakangnya.Dia segera menoleh ke arah belakang.Anjing itu pula sudah berlari ke arah tuannya.
"Chuwesuhamnida...saya saja...nak...main-main dengan anjing awak.Saya pergi dulu,"kata Joo Yeon,berniat untuk segera beredar dari situ.
"It's okey.Kalau awak nak main lagi dengan Baby,saya tak kisah,"balas lelaki itu.Joo Yeon menggigit bibirnya.Malu.Pasti lelaki itu sudah melihat dan mendengar perbualannya bersama anjing miliknya itu.Joo Yeon memusingkan badannya untuk berhadapan dengan lelaki itu.
"Saya betul-betul minta maaf.Saya pergi dulu,"kata Joo Yeon sambil menundukkan sedikit badannya.
"Saya rasa saya macam pernah nampak awak.Ya,memang macam pernah nampak,"kata lelaki itu.Joo Yeon mendongakkan kepalanya.Tidak lama selepas itu,matanya terbuka luas apabila melihat wajah lelaki itu.Lelaki itu pula mengukir senyuman nipis.
"Tak sangka kita jumpa lagi kan?"Senyuman lelaki itu kian lebar.


"Saya minta maaf sebab terlupa nak ucapkan terima kasih dekat awak masa kejadian tu,"kata Joo Yeon,merendah diri.Byung Hee sekadar angguk.
"Sama-sama.Benda kecil je pun,"kata Byung Hee sambil melihat anjing kesayangannya yang sedang bermain itu.Joo Yeon menoleh ke arah Byung Hee yang sedang duduk di sebelahnya itu.Wajah itulah yang sering bermain di fikirannya semenjak bertemu secara tidak sengaja kelmarin.Joo Yeon segera melarikan pandangannya apabila Byung Hee mula menoleh ke arahnya semula.
"Awak memang tinggal kat sini ke?"Soal Byung Hee,cuba untuk lebih mengenali wanita itu.
"Taklah.Saya cuma ikut kakak saya untuk tinggal sementara kat sini.Ada hal keluarga sikit,"jawab Joo Yeon,enggan bertentang mata dengan lelaki itu.Byung Hee angguk.
"Awak pula?"Soal Joo Yeon pula.
"Sama macam awak.Ada hal yang perlu saya uruskan dekat sini,"jawab Byung Hee,cuba memaniskan riak wajahnya.
"Kiranya awak duduk dekat sini,sorang-soranglah?"Soal Joo Yeon lagi.Entah mengapa,hatinya begitu teringin untuk mengenali lelaki itu dengan lebih rapat lagi.Seperti ada kuasa magnet yang menariknya untuk mengenali lebih dengan lelaki itu.Byung Hee angguk sebagai menjawab pertanyaan wanita itu."Awak tak sunyi ke?"Soal Joo Yeon lagi.
"Tak sangat.Sebab saya ada Baby,"balas Byung Hee.Joo Yeon memandang ke arah anjing milik Byung Hee itu.
"Mesti awak sangat sayang dekat Baby awak kan?"Teka Joo Yeon.Byung Hee tertawa kecil.
"Kalau Baby tu ditakdirkan jadi manusia,mungkin peratusan untuk saya berkahwin dengan dia tinggi.Saya sangat sayangkan dia,"kata Byung Hee seraya bergurau.Joo Yeon tertawa sebaik mendengar gurauan lelaki itu.
"Boleh pula macam tu.Kalau macam tu saya pun nak jadi macam Baby lah,"kata Joo Yeon.
"Apa?"
"Hah?Saya cakap apa tadi?"Joo Yeon seperti baru menyedari keterlanjurannya itu."Ah,lupakan je.Saya...gurau-gurau je.Hahaha,"kata Joo Yeon,pura-pura ketawa.Dia menepuk perlahan mulutnya yang lancang berkata-kata itu.Byung Hee tertawa kecil melihat gelagat wanita itu.
"Awak ni memang ramahkan?Padahal kita baru je kenal,"kata Byung Hee.Joo Yeon membetulkan topi yang tersarung pada kepalanya itu.Sesekali kedengaran dia berdehem beberapa kali.
"Hah,saya tak tahu nama awak lagi,"kata Byung Hee,mulai menyedari sesuatu.Dia kemudiannya menghulurkan tangan ke arah wanita itu.
"Saya Jung Byung Hee.Awak boleh panggil saya,Jio,"kata Byung Hee sambil menghulurkan tangannya.
"Oh,saya Lee Joo Yeon.Awak boleh panggil saya Joo Yeon,"kata Joo Yeon sambil menyambut huluran tangan lelaki itu.Kedua-dua mereka saling bertukar-tukar senyuman.Perbualan mereka terganggu apabila telefon bimbit Byung Hee berdering,minta dijawab panggilan itu.Byung Hee segera menjawab panggilan telefonnya itu.
"Apa?Tapi..."Kedengaran Byung Hee melepaskan keluhan kecilnya.
"Miane.Jio...Jio tak dapat nak balik lagi,"kata Byung Hee.
"Jeongmal miane.Jio betul-betul tak dapat lagi.Miane..."Byung Hee segera menamatkan panggilannya.Dia kemudiannya mengukir senyuman paksa ke arah Joo Yeon.
"Saya ada hal sikit.Saya kena pergi dulu,"kata Byung Hee.
"Arasso,"balas Joo Yeon,masih kabur dengan situasi sebenar yang melanda lelaki itu.
"Nice to meet you,Joo Yeon,"kata Byung Hee lagi.Joo Yeon turut membalas senyuman lelaki itu.
"Nice to meet you too,"balas Joo Yeon.Byung Hee kemudiannya mengambil anjingnya semula ke dalam pangkuannya.
"Harap kita jumpa lagi,"kata Byung Hee lagi sebelum beredar meninggalkan Joo Yeon di situ.Joo Yeon sekadar tersenyum nipis.
"Rasanya...dia bukan berada dekat sini atas urusan kerja.Muka dia macam...menanggung sesuatu beban,"bisik hatinya,membuat andaian sendiri.Masih banyak perkara yang perlu diketahuinya mengenai Jung Byung Hee itu.



No comments:

Post a Comment