23 April, 2011

...Chapter 21...

Sa Rang termenung di atas katil semenjak pulang dari Lotte World petang tadi.Sepanjang perjalanan pulang ke rumahnya tadi,mereka langsung tidak berbual.Dong Joon lebih selesa mendiamkan diri.Begitu juga dengan dirinya.Sa Rang menutup mukanya apabila teringatkan semula kejadian yang memalukan tadi.Kemudian,dia menyentuh bibirnya.Kejadian tadi menjelma kembali.Sa Rang menggeleng.
"Lupakan.Jangan nak perasan,Sa Rang.Dia bukannya sengaja.Dia tak ada apa-apa perasaan kat kau,"katanya perlahan.Lamunannya terhenti apabila terdengar ketukan pintu biliknya.Kemudian,muncul kelibat adiknya di pintu biliknya.
"Unni,"panggil Min Jung.
"Min...ada apa?"soal Sa Rang,cuba berlagak biasa.Min Jung berjalan ke arah kakaknya.Dia mengambil tempat disisi kakaknya.Sa Rang sekadar memerhati.
"Min dah makan ke?"soal Sa Rang,sambil membelai rambut adiknya yang panjang itu.Min Jung sekadar angguk perlahan.
"Lama unni keluar dating dengan Dong Joon oppa ekh?Ada apa-apa ke?"soal Min Jung,menyembunyikan api cemburu di hatinya.Sa Rang tersenyum malu.
"Tak adalah.Kami kawan je.Biasalah kawan keluar dengan kawan,"balas Sa Rang.Min Jung senyum mengejek.
"Ye la tu.Min tengok unni dengan oppa tu semacam je.Takkan tak ada apa-apa.Tipu je,"kata Min Jung.
"Betullah Min.Unni tak ada apa-apa dengan dia.Kalau ada,mesti unni bagitahu kat Min nanti.Cuma masalahnya,kami tak ada apa-apa,"balas Sa Rang.Min Jung angguk perlahan,walaupun dia langsung tidak mempercayai walau sepatah pun kata-kata yang keluar dari mulut kakaknya.
"Mungkin juga kan.Sebab unni kan dah ada Ji Won oppa,"kata Min Jung.Sa Rang terdiam.Entah mengapa dia boleh terlupa mengenai lelaki itu.Dia berdehem berkali-kali.
"Dia sibuklah,Min.Unni memang jarang contact dia.Tak nak kacau dia kerja je,"kata Sa Rang.
"Unni dengan dia macam mana?"soal Min Jung.Sa Rang tersenyum hambar.
"Unni pun tak tahu.Unni...sayang kat dia,tapi...tak macam dia sayangkan unni.Entahlah,unni tak boleh nak paksa perasaan unni sendiri,"kata Sa Rang perlahan.
"Mesti sebab Dong Joon oppa,"teka Min Jung.Sa Rang tersenyum.
"Dahlah,Min.Unni penatlah.Min pergi tidur dulu ya,"kata Sa Rang,malas mahu membincangkan mengenai perkara itu lagi.Min Jung mengangkat keningnya.
"Okey,Unni.Good night,"ucap Min Jung sambil memeluk Sa Rang.Sa Rang membalas pelukannya.
"Good night,"ucapnya.

Min Jung memandang wajahnya di cermin.Perasaan cemburu masih membara dalam hatinya.Dia menggenggam tangannya membentuk penumbuk.Jika diikutkan,mahu sahaja dia melepaskan amarahnya kepada kakaknya sebentar tadi.Cuma akal warasnya masih lagi mengawal pergerakannya.Min Jung melepaskan nafas berat.Dia terduduk di atas katil.Sesekali dia meraup wajahnya.

"Oh ya,lupa pula nak bagi patung ni kat Min,"kata Sa Rang apabila matanya terpandang pada anak patung yang dibelinya siang tadi.Hajatnya ingin menghadiahkan patung itu kepada Min Jung.Dia kemudiannya keluar dari biliknya,menuju ke bilik tidur adik perempuannya itu.

Min Jung mengesat air matanya.Entah mengapa,perasaannya betul-betul tidak keruan ketika ini.Rasa bencinya membuak-buak apabila mengingatkan kembali kejadian hari ini.Mustahil Sa Rang keluar dengan Dong Joon hanya sebagai kawan.Melalui cerita yang didengarnya daripada Hye Ri sebentar tadi, benar-benar mengguris perasaannya.Katanya,Dong Joon kelihatan begitu mesra bersama-sama kakaknya.Layanan sangat berbeza yang tidak pernah dilihat oleh Hye Ri sebelum abangnya mengenali Sa Rang.Min Jung cemburu.Dia yakin Dong Joon juga mencintai kakaknya.Cuma,cintanya itu belum diluahkan dengan kata-kata.Hanya melalui gerak tubuh dan layanan mesranya.Min Jung melepaskan tumbukannya di atas meja soleknya.Air matanya mengalir laju.
"Min pun sayangkan Dong Joon oppa juga!"rintihnya.Dia terduduk di atas lantai sambil menangis teresak-esak.

Patung yang berada dalam pegangannya terjatuh di atas lantai.Sa rang terkejut saat mendengar rintihan adiknya sebentar tadi.Tangannya menyentuh pintu bilik adiknya.Dia kemudiannya terduduk di hadapan bilik Min Jung.Matanya bergenang.Tangannya diletak pada dadanya,menahan sebak.Air matanya mengalir jua.Malam itu,hanya air mata sahaja yang menemani kesunyian malam dua beradik tersebut.

Kim Min Jung

Jung Min meluncur laju motornya menuju ke agensi Cube Entertainment untuk menghadiri sesi menandatangani kontrak sebagai artis di bawah naungan agensi tersebut.Bunyi hon-hon kereta lain yang tidak selesa dengan penunggangannya lagsung tidak diendahkan.Apa yang penting,dia sudah terlambat untuk ke agensi itu.Namun,dia sempat membelokkan motosikal hitamnya ke bahu jalan apabila melihat sebuah kereta tiba-tiba menukar lorong tanpa memberikan 'signal' terlebih dahulu.Oleh sebab,motosikal Jung Min hilang kawalannya,Jung Min terjatuh berguling hingga ke bahu jalan.Nasibnya baik apabila kepalanya tidak terhantuk kepada penghadang besi jalan.Kalau tak....
Jung Min mengaduh kesakitan.Dia memegang lengannya yang bergesel dengan jalan raya sebentar tadi.Tiba-tiba sebuah kereta putih berhenti tidak jauh dari tempatnya terjatuh tadi.
"Awak tak ada apa-apa?"soal Su Yeon,cemas apabila melihat keadaan Jung Min yang kesakitan itu.Jung Min tidak menjawab.Hanya mengaduh,menahan kesakitan.
"Saya bukakan topi keledar awak ya?"soal Su Yeon.Jung Min sekadar angguk lemah.Su Yeon membuka topi keledar Jung Min,perlahan-lahan.
"Jung Min?"soal Su Yeon,terkejut apabila melihat penunggang motor yang cedera itu ialah Jung Min,bekas kekasihnya semasa menuntut di New York dahulu.Jung Min mengerutkan dahinya.
"Su Yeon?"Jung Min juga terkejut dengan pertemuan yang tidak dijangka itu.Apatah lagi dengan Lee Su Yeon,bekas kekasihnya semasa di New York.
"Biar saya bawakan awak ke hospital.Okey?"soal Su Yeon,segera melupakan kisah lama antara mereka.Jung Min sekadar angguk.

"Awak ni masih tak berubah.Lain kali jangan bawa motor laju-laju.Awak ni dah puas hidup lama ke?"bebel Su Yeon sambil memandu keretanya.Jung Min sekadar tersenyum kelat.
"Awak pun sama.Dari dulu,kuat sangat membebel,"balas Jung Min.
"Sekurang-kurangnya saya berhemah kat jalan raya,"kata Su Yeon.
"Gomawo.Kalau awak tak tolong saya tadi,tak tahulah,"kata Jung Min.Su Yeon mengukir senyuman manis.
"Kita kan kawan.Kenalah tolong sesama kawan,"balas Su Yeon.
"Macam mana dengan kehidupan awak sekarang?"soal Jung Min.Sesekali matanya memandang ke arah Su Yeon yang sedang kusyuk memandu itu.Jelas,kecantikan wanita itu tidak pernah pudar.Malah semakin lama,semakin cantik pula wajahnya.Su Yeon juga kelihatan lebih matang dari sebelumnya.Punca mereka berpisah pun disebabkan oleh sikap mereka yang masih belum matang.Masing-masing ego,tidak mahu mengalah.Mungkin mereka lebih sesuai berhubung sebagai sahabat,bukan sebagai pasangan kekasih.
"Em,saya kerja sebagai arkitek kat syarikat appa saya.Sekarang ni tengah sibuk pasal projek kat Busan.Lepas ni,baru boleh rehat sikit,"jawab Su Yeon.
"Wah,bagusnya!Awak memang hebatlah.Su Yeon memang tak pernah kalah,"puji Jung Min,sambil mengajuk motto yang sering dipegang oleh Su Yeon suatu ketika dahulu.Su Yeon ketawa.
"Tak sangka awak ingat lagi motto saya dulu,"kata Su Yeon.Jung Min ketawa.
"Awak sekarang pula macam mana?"soal Su Yeon.
"Kalau hari ni berjalan lancar,mungkin saya akan dilantik sebagai artis naungan Cube Entertainment sebentar lagi,"kata Jung Min.Riak wajah Su Yeon berubah.
"Awak...jadi penyanyi?"soal Su Yeon,tidak percaya.Jung Min tersenyum bangga."Tahniah,Jung Min.Tercapai juga cita-cita awak kan?"soal Su Yeon.
"Thanks,"ucap Jung Min.

Su Yeon memberhentikan keretanya di hadapan bangunan agensi Cube Entertainment.
"Sorry sebab susahkan awak hari ni,"kata Jung Min.Su Yeon menggeleng.
"Perkara kecil je.Lain kali hati-hati,"pesan Su Yeon.Jung Min tersenyum.
"Arasso.Saya pergi dulu.Kamsahamida,"ucap Jung Min.
"Good luck,"balas Su Yeon.Jung Min melambai ke arah Su Yeon yang mula memandu keretanya,meninggalkan Jung Min sendirian di situ.Jung Min melepaskan keluhan berat.Dia benar-benar tidak sangka pertemuan mengejut itu.Su Yeon gayanya seperti sudah melupakan segala kisah lama percintaan mereka.Namun,dia terharu kerana gadis itu sudi membantunya.Sayang pula hubungan mereka terhenti di tengah jalan.
"Dua kali dah putus cinta.Entah aku ni memang tak layak bercinta kot,"ngomelnya.Dia kemudiannya melangkah menuju ke arah pintu masuk agensi itu dengan sejuta harapan.Cube Entertainment,here I come!

Dong Joon keluar dari keretanya apabila melihat murid-murid bawah jagaan Sa Rang sudah keluar dari kelas.Dia menanti kehadiaran Sa Rang di luar pagar sekolah tersebut.
"Hyung!"jerit Yun Ho.Dong Joon mengukir senyuman ke arahnya.
"Yun masuk dalam kereta dulu ekh,"kata Dong Joon.
"Mana ahjussi?"soal Yun Ho pula.
"Hyung saja nak jemput Yun,"jawab Dong Joon,sambil matanya mencari-cari kelibat Sa Rang.
"Ala cakap jelah nak jumpa dengan cikgu,"kata Yun Ho.
"Hyung kata apa tadi?Masuk dalam kereta kan?"soal Dong Joon.
"Cikgu ada kat dalam kelas.Hyung masuk jelah,"balas Yun Ho.Dong Joon malu sendiri.Ish,budak ni!Dong Joon melangkah menuju ke kelas Yun Ho.

Sa Rang mengemas mejanya dan mula melangkah keluar dari kelas.Namun,niatnya terhenti apabila melihat Dong Joon sedang berdiri di hadapannya.
"Dong Joon,"sapanya.Dia tidak berani memandang ke arah wajah Sa Rang."Awak ambil adik awak ke hari ni?"soal Sa Rang,cuba berlagak biasa.Dong Joon masih mendiamkan diri."Em,kalau awak tak ada apa-apa nak cakap,maafkan saya.Saya nak keluar,"kata Sa Rang,cuba beredar dari situ namun tidak semena-mena lengannya dipegang oleh Dong Joon.
"Kenapa awak tak angkat panggilan saya sebelum ni?"soal Dong Joon,tegas.Sa Rang melepaskan keluhan kecil.
"Lepaskan tangan saya,Dong Joon,"kata Sa Rang.Namun,pegangan Dong Joon kian erat.
"Jawab dulu soalan saya.Kenapa awak macam nak mengelakkan diri dari saya ni?"soal Dong Joon lagi.Sa Rang tidak menjawab."Oh,awak marahkan saya pasal kejadian kat Lotte World ke?Okey,kalau awak marah pasal tu...saya minta maaf.Perkara tu memang saya tak sengaja..."kata Dong Joon.Namun,Sa Rang masih membisu.Dong Joon memusingkan badan Sa Rang menghadap ke arahnya."Sa Rang,"sapa Dong Joon.Dia benar-benar tidak selesa dengan perubahan sikap Sa Rang itu.
"Saya minta maaf,"ucap Dong Joon.Mata redup wanita itu ditatapnya.Kelihatan mata wanita itu bergenang.
"Sa Rang?"soal Dong Joon,cemas menyedari riak wajah Sa Rang yang kian berubah sedih itu.Sa Rang mengesat air matanya yang hampir mengalir itu.Ini kali kedua Dong Joon melihat air mata Sa Rang mengalir sepanjang perkenalan mereka.Dagu wanita itu diangkatnya.
"Kenapa ni?Awak nampak berbeza sangat sekarang ni?"soal Dong Joon.Sa Rang menggeleng.
"Saya okey.Cuma penat..."kata Sa Rang,berbohong.Dong Joon kelihatan tidak puas hati dengan jawapan yang diberikan oleh Sa Rang.
"Bohong.Macam ada sesuatu yang cuba sembunyikan dari saya,"kata Dong Joon.Sa Rang melepaskan pegangan Dong Joon.
"Awak tak payah nak sibuk pasal hal saya.Baik awak sibukkan je dengan hal awak.Dah,saya nak balik,"kata Sa Rang,mula beredar dari situ.Namun,tiba-tiba dia merasakan tubuhnya dipeluk dari belakang.
"Dong Joon,lepaskan saya,"kata Sa Rang.Namun,pelukan Dong Joon kian erat."Dong Joon..."
"Miane..."bisik Dong Joon.Sa Rang terkejut."Miane..."ucap Dong Joon lagi.
"Saya takkan lepaskan awak kalau awak masih belum maafkan saya,"kata Dong Joon lagi.Sa Rang memejamkan matanya.
"Saya maafkan awak..."katanya ,perlahan.Perlahan-lahan,Dong Joon melepaskan pelukannya.Sa Rang segera beredar dari situ.Dong Joon mengeluh.Dia meraup wajahnya.Dia yakin,Sa Rang ada menyembunyikan sesuatu darinya.Sa Rang tidak pernah bersikap dingin seperti tadi.
"Hyung?"sapaan adiknya mematikan lamunannya.Dong Joon menoleh ke arahnya.
"Okey,jom kita balik,"kata Dong Joon,sambil tersenyum nipis.

 Park Jung Min

Lee Su Yeon

No comments:

Post a Comment